Friday 14 March 2014

parents n health

Assalamualaikum....

dah genap seminggu kan kehilangan flight mas MH370... masa mula-mula tahu dulu rasa sedih sangat bila fikirkan flight tu bawak 200+ penumpang dan krew semua.. setiap masa on9 tengok update kes kehilangan MH370 ni.. walaupun aku tak kenal pun penumpang flight kl-beijing tu tapi rasa sedih tu aku rasa sama dirasa.. terlalu banyak spekulasi sampai pening baca.. dan hopefully, mereka semua selamat dan setiasa dilindungi oleh ALLAH s.w.t  ... #PRAYFORMH370 bagi aku sendiri aku cukup terkesan dengan benda ni..

This weekend, aku join UTM professional course untuk subjek OSHE... rasa best je join kelas lecturer ni.. walaupun agak penat sebab full day kan tapi banyak benda dapat.. tadi dia ada tanya "how old are ur parents".. "how often u call ur parents" " what is ur personal concern on ur parents" and "kalau call first thing first korang tanya apa"..  actually, masa first dengar dia tanya pasal what is ur personal concern to parents aku dalam hati first thing first health.. memang betul wei that's the most improtant thing that i concern on my parents.. sebab abah aku dah 60 tahun mak pulak 55 tahun this year.. kalau setiap kali call mesti ayat first, mak abah sihat.. makan apa hari ni... sebab abah aku walaupun dah berumur 60 tahun tapi dia still kerja sebab fikirkan ada lagi anak dia yang masih sekolah kan... dah la abah aku dari kecik dah start kerja dan dia dah biasa kerja kuat..  tapi alhamdulillah abah setiap kali buat medical check up dia xde penyakit berbahaya.. cuma dulu dia kerap demam dan kaki dia bengkak-bengkak..  tapi sekarang alhamdulillah dah jarang..  minggu lepas, mak aku call cakap dia sakit lutut sampai nak bangun pun susah... knee osteoarthritis ni memang boleh berlaku bila umur makin meningkat... rasa risau sangat tanya kawan, google lagi ubat apa yang elok.. ada kawan recommend pamoga, shaklee.. esoknya, call mak dia cakap akak aku dah beli ubat gamat emas kot...  dia cakap dia nak try makan yang tu dulu.. harap-harap ok lah ubat tu dengan mak.. what i wrote here as a reminder for me.. always care, love my parents infinity...

sebenarnya malam ni, nak cerita macam-macam... before this, aku pernah baca blog senior aku yang pasal sambung master oversea...dan dalam hati terdetik juga nak apply dan haritu bila kawan bagitahu permohonan mara bukak dan hari last before due date aku try lah isi.. dan aku tahu this year ada banyak step untuk dapat pinjaman mara ni.. hari rabu lepas dapat tahu result untuk first phase dan aku kena join interview dan ujian psikometrik.. so, aku call mak cakap aku ada isi pinjaman mara untuk study oversea setahun ni dan aku kena pergi interview dan test kalau nak kan... mak macam senyap je.. dia tak respon lagi masa tu.. pastu esoknya dia call aku tanya betul ke aku nak pergi.. suara sayu je, aku cakap tak lah beria sangat nak pergi lagipun belum tentu dapat lepas interview tu.. pastu mak cakap tak payah pergilah... mak cakap setahun tu bukan sekejap, macam-macam boleh jadi dalam masa setahun tu....  bila fikirkan betul jugak kan selagi mak ayah kita ada depan mata lebih baik duk dekat je dengan mereka... time is gold.. :)

tu je kot nak cerita... ps: love ur parents :)

bubye


No comments:

Post a Comment