Wednesday 11 December 2013

111213

assalamualaikum... halooo korang..

ohoi internet laju pagi ni.. happy..tarikh hari ni cantik kan,  mesti ramai kan orang yang kahwin hari ni ..
special sungguh.. sebenarnya aku akan dapat anak sedara yang ke5 dalam bulan ni tapi due date akak aku 16.12.13... kan best kalau dapat anak sedara arini... baby please welcome to d world today... hahaha..
senang mak lang nak ingat...

ok, sebenarnya kat entry ni aku nak cerita pasal pengalaman aku pergi jalan-jalan kat kuching n pontianak masa cuti raya haji lepas.. ni semua unplanned trip actually.. tiba-tiba je rasa nak ikut kawan aku balik rumah dia kat pontianak, indonesia.. bila lagi nak pergi kan orang kata time da keje memang busy sangat kan... actually time belajar ni lah masa yang ada untuk kita spend dengan kawan-kawan sebaiknya... nanti mesti rindu kan bila dah grad..

so kitorang naik flight air asia dari johor ke kuching.. kitorang bermalam dulu kat sana sebab flight ke pontianak, indonesia esoknya. check in hotel untuk semalam je.. lepas check in rehat jap aku dah tak sabar nak jalan-jalan... nabila bawak jalan-jalan dekat2 hotel tu.. kitorang jalan kaki je...


First kita amik gambar dengan kucing dulu tugu kucing ni depan hotel je.. hehe baru kita g jalan2 tengok apa-apa yang special kat sini.. rasa best lah jalan-jalan sini sebab semua benda ada... kalau korang nak beli souvenir cam baju, keychain, fridge magnet memang banyak sangat.. tapi kedai diorang kalau malam memang dah tutup.. aritu aku jalan-jalan pun dah petang, so sekejap jelah bleh tengok-tengok.... 

lepas habis semua kedai kitorang pergi.. tengok-tengok je.. hehe lepastu jalan-jalan tepi sungai.. view dia sangat catik.. tetiba kitorang tengok ramai orang naik sampan seberang sungai... kat seberang tu ada gerai makanan je sebenarnya... kitorang naik jugak sampan tu sebab nak merasa naik sampan je... murah je rasanya 50sen sorang kot.. sampai kat seberang kitorang terus order makan...
cari2 jugak apa yang special kat sini.. kitorang order mee kolok.. bg aku first time la makan mee kolok ni n rasa dia sedap...

ni masa kitorang tunggu makanan sampai.. tempat makan ni dengan hotel dipisahkan sungai tu lah... best naik sampan malam2 ni walau mula-mula rasa takut sebab macam tak balance je.. next, lepas makan kitorang jalan2 sikit then, terus naik sampan ke seberang balik..  sebab semua kedai dah tutup kitorang jalan-jalan je tgk view kat situ..





Esoknya, pagi-pagi dah bangun, pukul 6 dah turun breakfast sebab flight aritu dalam pukul 8 rasanya.. 
Breakfast time... 

waiting....


Finally, kitorang naik flight maswing ke pontianak... tak lama pun rasanya dalam 40 minit dah sampai...
Personally, for me pontianak such a nice place with a great people.. budaya diorang pun hampir sama je dengan malaysia..  dialek pun lebih kurang orang sarawak je... tapi kalau nak shopping rasanya harga dia tak jauh beza pun dengan malaysia.. kat sini kalau kat jalanraya tu korang akan shock la tengok motosikal banyak sangat... nabila cakap kat sana harga motosikal sangat murah kiranya semua orang mampu la kan... 
if korang tak tahu, pontianak actually located precisely on the equator.

aku beraya kat sana jugak.. makanan dia best.. yang sama aku rasa ketupat nasi, rendang tu je kot.. yang lain aku tak tahu nama dia tapi bila makan sedapnya... malas laah plak nak continue cerita pasal pontianak ni... lapar lah.. k bye





No comments:

Post a Comment